Inwerter

  • fooky
  • fooky Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Komercyjny
  • Komercyjny
  • Lepiej iść samemu, niż z tłumem w złym kierunku.
Więcej
4 lata 11 miesiąc temu #6254 przez fooky
Replied by fooky on topic Inwerter
No właśnie tego się boję... :unsure:

Dlatego chce nałapać wiedzy i dobrych rad...
W najgorszym wypadku kupie, szybko przetestuje, a jak będzie mi wypluwać bezpieczniki, grzecznie oddam.
Tylko, żeby dobrze przetestować muszę wiedzieć na co zwrócić uwagę.

Także proszę zarzucajcie mnie konstruktywną krytyką.

Lepiej iść samemu, niż z tłumem w złym kierunku.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • fooky
  • fooky Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Komercyjny
  • Komercyjny
  • Lepiej iść samemu, niż z tłumem w złym kierunku.
Więcej
4 lata 9 miesiąc temu #7628 przez fooky
Replied by fooky on topic Inwerter
Pojawiły się dalsze kroki w rozważaniu sensu kupna inwertera (może komuś to się przyda):

Kumpel ma chatę na wsi i boryka się z przerwami w zasilaniu - sporadycznie, ale od momentu montażu nowego pieca, jest to uciążliwe.
Dla samego ogrzewania (pompa pieca), i ew światło w kuchni, rozważaliśmy rozwiązanie:

VW golf IV Diesel - ma silnik, brak potrzeby kupna generatora, który będzie stał w szopie i gnił, a samochód jeździ na co dzień.
Zużycie paliwa - podobno na niskich obrotach żre 0,9L/h - czyli mniej niż generator, dodatkowo ciągle używane i dolewane paliwo nie zwietrzeje.
Posiada własny akumulator90Ah - niestety nie lubiący głębokiego rozładowania, ale podczas pracy silnika jest doładowywany.
+ Inwerter - który jest tańszy od całego generatora, i mamy 220V.

Zastanawialiśmy się tylko nad kilkoma sprawami:
- Ile czasu może bez chłodzenia pędem powietrza pracować silnik golfa?
(niskie obroty, obieg cieczy chłodzącej, sprawność wentylatora, sprawność smarowania silnika)
- Ile prądu zeżrą urządzenia podpięte do inwertera i czy alternator na niskich obrotach da radę doładować na bieżąco akumulator?
- Czy obciążony ładowaniem alternator, bez chłodzenia pędem powietrza się nie przegrzeje i nie padnie?

Oczywiście to rozwiązanie było rozważane jako awaryjne, dla przerwy w zasilaniu do 3h.

Część z pytań nie ma jeszcze odpowiedzi - wypadało by je zadać w serwisie VW, ale część doczekała się odpowiedzi producenta inwertera:

Witam.

Jeśli przetwornica ma działać 3h to proponowałbym troszeczkę mocniejszą z zapasem mocy.

www.eltrox.pl/przetwornica-sinus-3000-12...a98cb4827b1649da9e2e

Ma ona 1500W pracy ciągłej, więc nie powinno być problemów z pracą około 3h. Będą pod nią podpinane pompy, więc musi być przetwornica dająca na wyjściu prąd w postaci pełnego sinusa.

Jeśli chodzi o samą przetwornicę to nie ma problemu z działaniem w takim czasie. Kwestia będzie samego akumulatora. Ten akumulator przy takim obciążeniu wytrzyma około godziny, natomiast nie jestem w stanie określić na ile alternator w samochodzie będzie w stanie doładowywać akumulator i wydłużyć ten czas.


Kolejnym rozwiązaniem może być przetwornica z wbudowanym prostownikiem:

www.eltrox.pl/przetwornica-sinuspro1000w...a98cb4827b1649da9e2e

do tego 2 akumulatory 100Ah. Zestaw taki będzie działa w pełni automatycznie, bez żadnej ingerencji i wytrzyma przy tym obciążeniu około 2h


Lepiej iść samemu, niż z tłumem w złym kierunku.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
3 lata 9 miesiąc temu #20407 przez ar
Replied by ar on topic Inwerter
W serwisie VW pewnie nie dowiesz się niczego ciekawego. Każde pytanie wykraczające poza to co w instrukcji będzie pewnie kwitowane słowami "nie da się", albo "to nie działa". A da się! Kilka lat temu testowałem podobne rozwiązanie. Stojące autko miało zasilać wieczorami domek letniskowy (działka bez prądu). W domku najpierw był remont, czyli kilka narzędzi i radio. Potem stale światło, jakiś sprzęt grający, minilodówka, itp.

Wtedy nie było jeszcze dostępnych tanich generatorów. Wożenie grata za każdym razem byłoby zresztą bez sensu, a zostawianie w domku byłoby na pewno kuszeniem losu. Pomyśleliśmy więc, że skoro i tak jeździ się tam autkiem, to po co ma stać bezczynnie, skoro może robić za elektrownię. No i robiło. Nie na Golfie, ale na starym "Poldku" z silnikiem 1,4 Rovera.

Spostrzeżenia mam takie, że układ pracował efektywnie, ale nie przy obrotach jałowych. Dopiero po podniesieniu ich (prowizoryczną wstawką na lince) do około 1600 skończyły się problemy z przegrzewaniem (pewnie szybszy obieg czynnika chłodzącego?). Także efektywność ładowania byłą znacznie lepsza niż przy jałowych. Podczas pracy co jakiś czas włączał się wentylator przy chłodnicy, a po schłodzeniu wyłączał się. Wady? Niestety, większe obroty to większy apetyt na paliwo. No i smród spalin, jak wiatr zmienił kierunek.

Po pewnym czasie układ wzbogaciliśmy o drugi akumulator na stałe zainstalowany w domku. Czyli auto ładowało właściwie dwa akumulatory. Dzięki temu, jak hałas silnika był zbyt dokuczliwy, a pobór mocy niezbyt wielki, silnik można było wyłączyć i jeszcze przez wiele godzin korzystać ze zgromadzonych zapasów energii.

Reasumując, po podniesieniu obrotów Twój Golf zużyje na pewno nieco więcej paliwa niż generator. Ale sądzę, że to rozwiązanie realne, dość wygodne i na pewno tańsze niż zakup generatora - też dymiącego i hałaśliwego! Przetestowanie tego rozwiązania nie powinno być kosztowne. Może na początek warto pożyczyć gdzieś inwerter i po prostu sprawdzić całość w ogniu walki?
The following user(s) said Thank You: fooky

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
3 lata 9 miesiąc temu #20413 przez Prepers.sp6
Replied by Prepers.sp6 on topic Inwerter
Witam.
Są inwertery z prawdziwym sinusem i sinusem modyfikowanym. Sinusem prawdziwym ( charakterystyka napięcia zmiennego)można zasilać wszystkie urządzenia elektroniczne z modyfikowanym, niektóre nie chcą pracować. Używając elektronarzędzi podłączonych do inwertera nie będzie żadnych problemów jak nie obciążymy ich od razu, należy tylko pamiętać że jak ma się gumówkę 500 W to trzeba mieć inwerter przynajmniej 800W i powoli obciążać. Ostatnio kupiłem inwerter "Sinus" 400W i tez podłączyłem do niego szlifierkę kontową 500W i ciałem pręty starając się nie za mocno dociskać. W zasadzie jak używa się inwertera tak dużej mocy podłączonego do aku samochodowego trzeba bez względnie uruchomić silnik i to na nieco większych obradach ( przynajmniej 1200)bo przy prądach powyżej 30A zasiarczymy akumulator a tak akumulator robi tylko za bufor.

Pozdrawiam Mirek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

  • fooky
  • fooky Avatar Autor
  • Wylogowany
  • Komercyjny
  • Komercyjny
  • Lepiej iść samemu, niż z tłumem w złym kierunku.
Więcej
3 lata 9 miesiąc temu #20419 przez fooky
Replied by fooky on topic Inwerter
Dobra... a czy ktoś jest w stanie obliczyć taki oto przykład.

Podłączam kątówkę 500 W...
Mam inwerter - niech będie 1000 W
Mam aku 100Ah

I mam jakiś alternator (no, te są różne)
Niech ktoś rzuci przykładem swojego alternatora.

Pytanie, czy podczas pracy tej szlifierki i inwertera właściwe zużywam prąd TYLKO generowany przez alternator, czy jednak w jakimś stopniu wyczerpuję akumulator?

I np. po 3 czy 4 godzinach jak wszystko wyłączę, to nie odpalę fury?

Zupełna ciekawość, bo nie miałem tego okazji przetestować, a teraz to nawet fury nie mam...

Lepiej iść samemu, niż z tłumem w złym kierunku.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Więcej
3 lata 9 miesiąc temu #20421 przez Noe
Replied by Noe on topic Inwerter

Prepers.sp6 napisał: Witam.
Są inwertery z prawdziwym sinusem i sinusem modyfikowanym. Sinusem prawdziwym ( charakterystyka napięcia zmiennego)można zasilać wszystkie urządzenia elektroniczne z modyfikowanym, niektóre nie chcą pracować. Używając elektronarzędzi podłączonych do inwertera nie będzie żadnych problemów jak nie obciążymy ich od razu, należy tylko pamiętać że jak ma się gumówkę 500 W to trzeba mieć inwerter przynajmniej 800W i powoli obciążać. Ostatnio kupiłem inwerter "Sinus" 400W i tez podłączyłem do niego szlifierkę kontową 500W i ciałem pręty starając się nie za mocno dociskać. W zasadzie jak używa się inwertera tak dużej mocy podłączonego do aku samochodowego trzeba bez względnie uruchomić silnik i to na nieco większych obradach ( przynajmniej 1200)bo przy prądach powyżej 30A zasiarczymy akumulator a tak akumulator robi tylko za bufor.


Tu można zastosować governor.Pozwoli oszczędzać paliwo i spowoduje,że silnik pojazdu będzie pracował stosownie do potrzeb/obciążenia alternatora .Prosty komparator napięć generujący PPM do serwomwchanizmu modelarskiego przy pedale gazu auta.Specjalnie dodatkowo serwo,bo można byłoby to zrobić bezpośrednio ,ale ingerujemy wtedy w fabryczne układy auta.

Double Miss & Penalty Target Institute

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.